زاکانی با اشاره به برنامههای شهرداری تهران در توسعه مترو نیز گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد. در این بازه زمانی مترو تهران کمی بیش از ۱۱۰۰ واگن داشته است. ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
ظهر روز سوم آبان ماه ۱۴۰۳ علیرضا زاکانی شهردار تهران در جریان بیست و دومین پویش قرار خدمت در جمع نخبگان و معتمدان منطقه ۲۱ با اشاره به چالشها و ظرفیتهای شهر تهران گفت: ۲۳۸ سال از پایتختی تهران میگذرد، در این مدت تهران الگوی توسعه مشخصی نداشته است. به همین جهت امروز پایتخت از مشکلات و چالشهای متفاوتی رنج میبرد.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال منطقه ۲۲ آخرین منطقه شکل گرفته در تهران است، این منطقه به دلیل نداشتن الگوی شهرسازی مشخص دچار کمبود سرانههای شهری مانند سرانه فرهنگی آموزشی و فضای سبز است.
زاکانی سپس با اشاره به مشکلاتی که مدیریت ششم شهری تهران در ابتدای دوره مسئولیت با آن مواجه شد گفت: سال ۱۴۰۰ مسئولیت ما در حالی آغاز شد که پیش از آن دو سال و نیم شهرداری تهران با تنش مالی مواجه بود. به نحوی که حتی در بازهای از سال ۹۹ برای پرداخت حقوق کارکنان، شهرداری تهران مجبور به قرض از بانک شده بود.
وی افزود: در مواجهه با مشکلات شهری سعی کردیم به جای نگاه ترمیمی نگاه تحولی داشته باشیم. به همین جهت همزمان به سراغ ایجاد تحول کالبدی و روحی در تهران رفتیم تا در کنار رشد و توسعه مادی، شاهد رشد معنوی شهر نیز باشیم.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آلودگی هوا اَبر چالش شهر تهران است که یکی از راههای مقابله با آن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی میباشد. بنابر اسناد بالادستی تهران نیاز به ۱۱ هزار اتوبوس دارد اما در دوران مدیریت شهری پیشین تنها حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود؛ با نگاه تحولی امروز ظرفیت اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی به بیش از ۲۲۰۰ دستگاه رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این رقم، قرارداد خرید بیش از ۵۰۰۰ اتوبوس جدید نیز از منابع داخلی و خارجی منعقد کردهایم که از این تعداد حدود ۳۰۰۰ دستگاه آن اتوبوس برقی میباشد. به جز این، بیش از ۲۷۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی نیز خریداری شده و اکنون بخش اول آن وارد گمرک شده است.
زاکانی با اشاره به برنامههای شهرداری تهران در توسعه مترو نیز گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد. در این بازه زمانی مترو تهران کمی بیش از ۱۱۰۰ واگن داشته است. ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۱ تهران پرداخت و افزود: در آینده خط ۱ بیآرتی از تهرانپارس تا میدان آزادی تبدیل به خط تراموا خواهد شد. بخش دوم این تراموا نیز از میدان آزادی تا تهرانسر توسعه پیدا میکند. همچنین با افتتاح خطوط ۱۱ و ۹، مترو تهران به جنوبغرب میرسد.
وی ادامه داد: در حوزه توسعه بزرگراه وآزادراه نیز، آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران در حال احداث است علاوه بر این یال جنوب غربی بزرگراه یادگار امام(ره) هم تا میدان فتح توسعه پیدا میکند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصلاح ۹۸ تقاطع شهری یکی دیگر از برنامههای شهرداری تهران میباشد که تاکنون بیش از ۳۰ مورد آن به نتیجه رسیده است. این اصلاح تقاطعی علاوه بر کاهش مسیر مردم از حدود ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر باعث صرفهجویی روزانه بالغ بر یک میلیون لیتر بنزین در تهران نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری ششم تهران تا زمستان سال گذشته بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار به فضای سبز پایتخت اضافه شده است که از این رقم بیش از ۴۰۰۰ هکتار آن در فضای پیرامون تهران میباشد. علاوه بر این حدود ۱۰۰۰ هکتار از این فضای سبز نیز شامل درختان مثمر است.
شهردار تهران در پایان تأکید کرد: در حل مشکلات کشور بنبستی وجود ندارد، اما نوع راه حل هر مشکل با دیگری متفاوت است و تفوق بر آن نیازمند یک اراده جمعی میباشد.
گفتنی است؛ در خلال این برنامه، جمعی از نخبگان و معتمدین منطقه ۲۱ شهرداری نیز به بیان دیدگاهها، مطالبات و پیشنهادات خود پرداختند./ شهر