با خرید به موقع اتوبوسها از کشور چین علاوه بر افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، از پرداخت هزینههای اضافی جهت نوسانات قیمتی که در بازارهای خارجی و داخلی وجود دارد نیز جلوگیری شد.
کلانشهر تهران به منظور ارائه خدمات بهینه به شهروندان، ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، اما در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری یک هزار و ۸۰۰ اتوبوس وجود داشت که از این تعداد تنها ۸۰۰ عدد آن در خطوط فعال بود.
به گزارش شهر؛ کلاف سردرگم ترافیک پایتخت، دهه هاست معطل احیای حمل و نقل عمومی است. مدیریت جدید شهری در تهران، وعدههایی برای ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی دادهاست. حالا کم کم دارد این وعدهها عملیاتی میشود. اگرچه هنوز تا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به نحوی که بتوان با آن ترافیک را کم کرد، راه زیادی وجود دارد، اما کارهای انجامشده، روزنههای امیدی را گشودهاست.
«از صددرصد رفت و آمدی که روزانه در شهر تهران صورت میگیرد ۶۶ درصد آن با خودروی شخصی و ۳۴ درصد مابقی با حمل و نقل عمومی انجام میشود. علت این امر هم چیزی نیست جز اینکه متأسفانه ما هم در زیرساختها و هم در بهره مندی از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی دچار یک عقبافتادگی تاریخی هستیم. یعنی سالها این نوسازی و توسعه انجام نشده و چنین مشکلی به وجود آمدهاست.» این جملات، همگی توصیف شهردار تهران علیرضا زاکانی در خصوص حمل و نقل عمومی در پایتخت است.
براساس آمار و بررسیهای صورت گرفته، کلانشهر تهران به منظور ارائه خدمات بهینه به شهروندان، ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ به گفته شهردار پایتخت ابتدای دوره ششم مدیریت شهری یکهزارو ۸۰۰ اتوبوس وجود داشت که از این تعداد تنها ۸۰۰عدد آن در خطوط فعال بود و این امر نخستین و مهمترین چالش مدیریت شهری ششم پس از عهدهدار شدن مسئولیت بود.
در چنین شرایطی به منظور اهتمام خاص به رفاه پایتختنشینان و همچنین برای حل چالش عبورومرور در کوتاهترین مدت، از همان ابتدا علیرضا زاکانی اقدام به خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس کرد که از این تعداد ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل و ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه خارجی هستند. البته از همان زمان زمزمه اینکه چرا شهردار تهران همه نیاز پایتخت را از محل تولید داخل تأمین نکردهاست، مطرح شد، اما تقسیم خرید اتوبوسهای داخلی و خارجی نیز دلایل مختلفی داشت که دستاندازهای پیشرو برای توسعه شهر را مرتفعتر میکرد.
زمانبر بودن ساخت و تحویل اتوبوسها از سوی تولیدکنندگان داخلی از یک طرف و از سوی دیگر فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری که تردد را برای شهروندان مشکل کردهبود، شهرداری را بر آن داشت برای تأمین کاستیهای موجود در حوزه حمل و نقل عمومی گامهای مؤثری را برای خرید اتوبوسهای چینی بردارد. البته کیفیت اتوبوسهای چینی نیز مورد بررسیهای کارشناسانه قرار گرفته و به تأیید رسیدهاست. در شهر شلوغ و پر رفت و آمدی مانند کلانشهر تهران که معضل آلودگی هوا نیز هر از چندگاهی خصوصاً در شش ماه پایانی سال گلوی پایتخت را میفشارد، راهاندازی سیستم حملونقل پاک از اهمیت بسیاری برخوردار است.
نکته حائز اهمیت این است که اتوبوسهای خریداری شده از طرف چینی برقی بوده و برای مقابله با آلودگی هوای شهرتهران مناسب و تا حدود زیادی میتواند بهبود بخش هوا باشد.
همچنین گفتنی است با خرید به موقع اتوبوسها از کشور چین علاوه بر افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، از پرداخت هزینههای اضافی جهت نوسانات قیمتی که در بازارهای خارجی و داخلی وجود دارد نیز جلوگیری شد.
به همت مدیریت شهری ششم و با تدابیر صورت گرفته، اکنون شاهد ورود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی با طول ۱۲ متر به ناوگان حمل ونقل عمومی هستیم. همانطور که سخنگوی شهرداری تهران عبدالمطهر محمدخانی اعلام کردهاست این اتوبوسهای چینی اوایل آبانماه در خطوط مختلف سطح شهر پایتخت برای خدمترسانی به شهروندان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. همچنین اتوبوسهای مذکور در خطوط برقی قدیمی، مرکز شهر، در میدانهای شهدا، امامحسین و میدان بهارستان نیز به صورت پیوسته و مستمر فعال خواهند شد.
با وجود خرید اتوبوسهای داخلی و خارجی، همچنان نیاز پایتخت به اتوبوس مرتفع نشده، بنابراین در آخرین تمهیدات صورت گرفته اورهال و بازسازی اتوبوسها در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.
مهدی علیزاده، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شدهاست، اعلام کرد که از ابتدای دوره مدیریت فعلی شهر تهران، ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق شهرداری تهران و تعهدات وزارت کشور وارد این ناوگان شدهاست. البته علیزاده در صحبتهایش اشاره کردهاست که روزانه حدود دو تا سه دستگاه اتوبوس اورهال به خطوط بازگردانده خواهد شد و چرخه اورهال متوقف نخواهد شد. رفع نواقص اتوبوسها و خدمترسانی به مردم اولویت مدیریت شهری بود که با جدیت پیگیری خواهد شد.
در راستای رفع نواقص اتوبوسهای شهری و رسیدگی به شکایتهای شهروندان پایتخت، موضوع خرابی کارتخوانها مطرح خواهد شد که گزارشهای متعددی نیز از آن مطرح شدهاست؛ کارتخوانهایی که قرار بود مردم را از شر پول خرد خلاص کنند، حالا تبدیل به چالشی برای آنها شدهبودند.
در همین رابطه، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه حدود ۴۰۰ ایستگاه BRT وجود دارد که نیازمند ۴۰۰ دستگاه کارتخوان است، اظهار داشت: حدود ۲۶۰ دستگاه نصب و مشغول کار است، اما گاهی به دلیل گرمای هوا دچار اختلال میشود که با هماهنگی سازمان فاوا شهرداری تهران رفع مشکل شدند.
البته گفتنی است که شرکت واحد اتوبوسرانی صرفاً بهرهبردار تجهیزات مذکور بوده و کلیه مسئولیتهای فنی و اجرایی پروژه کارت بلیت اعم از تأیید تجهیزات و نرمافزارهای سطح تجهیز با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران است.
علیزاده درباره چرایی عدمنصب حدود ۱۳۰ دستگاه کارتخوان باقیمانده دیگر که باید نصب شود نیز اعلام کرد: تأمین نیروی انسانی که در کنار دستگاهها قرار بگیرند برای شهرداری به صرفه نیست. همچنین چالش ایمنسازی دستگاهها نیز همچنان وجود دارد و تا رفع این چالشها نصب دستگاهها متوقف شدهاست.
شهرداری تهران همه ابزار و ادواتی را که در اختیار دارد، به کارگرفته تا وضعیت حمل و نقل عمومی را از حالت فرسودگی خارج کند. با خروج حمل و نقل عمومی از وضعیت کهنه و قدیمی، بحران چالشهای آلودگی هوا و ترافیک نیز به میزان چشمگیری کنترل و کاهش خواهد یافت.
از طرف دیگر، اقبال عمومی به وسایل نقلیه عمومی افزایش یافته و این امر میتواند نشان از اجرای تمهیدات صورت گرفته در راستای آسایش و رفاه برای شهروندان باشد.
اکنون با ورود و تزریق اولین محموله از چین قفل ورود بقیه اتوبوسها نیز باز خواهد شد و امیدواریم با کامل شدن بسته حمل و نقلی مدیریت ششم شهری چهره زیباتری از تهران را شاهد باشیم.