مالکی اشاره کرد که از مجموع 80 هزار تاکسی در پایتخت، تنها 64 هزار تاکسی کارنامه فعال دارند، که نشان میدهد باقی تاکسیها به دلایل مختلف فعالیت نمیکنند.
پلتفرم هوشمند جدیدی طراحی شده که بهزودی شهروندان تهرانی را با تحولاتی در خدمات تاکسیرانی، شامل رصد هوشمند مسیرها و پرداخت آنلاین کرایه، همراه خواهد کرد.
تاکسیها، اگرچه بهعنوان حملونقل عمومی انبوهبر شناخته نمیشوند و در بسیاری از شهرهای دنیا بهعنوان یک وسیله لوکس تلقی میشوند، در کلانشهر تهران سهم قابلتوجهی در جابهجایی شهروندان دارند. با این وجود، این وسیله محبوب همواره با مشکلات و نارضایتیهایی همراه بوده است؛ از کمبود تاکسیها در روزهای بارانی و ساعات پایانی روز گرفته تا دریافت کرایههای بیشتر از نرخ مصوب در برخی تاکسیهای گردشی و خطوط. از این رو، یکی از مطالبات همیشگی شهروندان این است که مسئولان، ضمن برخورد با رانندگان متخلف، زمینهای برای پیشگیری از این رفتارها فراهم کنند.
یکی از راهحلهایی که در گذشته برای حل این مشکل پیشنهاد شده است، اعلام شکایت از رانندگانی بود که برخلاف مصوبه شورای شهر عمل میکردند. هرچند این روش میتواند با همکاری گسترده شهروندان به کاهش تخلفات منجر شود، اما ناکافی است. بازرسیهای میدانی مأموران سازمان تاکسیرانی نیز نتوانسته بهطور مؤثری از بروز تخلفات جلوگیری کرده و حضور تاکسیرانها را در روزهای خاص و ساعات بحرانی تضمین کند.
بر این اساس، از اواخر دهه 90 ایدهای برای نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسیرانها مطرح شد. اکنون، مسئولان شهرداری تهران از راهاندازی یک پلتفرم هوشمند خبر میدهند که به دو چالش قدیمی تاکسیرانی یعنی رصد عملکرد تاکسیرانها و حذف پرداخت کرایه نقدی مسافران پایان خواهد داد. این پلتفرم میتواند به بهبود خدمات تاکسیرانی و افزایش رضایتمندی شهروندان کمک کند.
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره وضعیت کنونی نظارت بر عملکرد تاکسیرانها اظهار کرد: در حال حاضر، سیستم نظارت بهصورت سنتی انجام میشود و تاکسیرانها به جی.پی.اس یا سایر سیستمهای کنترلی مجهز نیستند.
وی توضیح داد که تاکسیها فقط از طریق بازدیدهای میدانی نظارت میشوند و با توجه به تعداد زیاد مسافران و تاکسیها، این روش ناکافی است. به همین دلیل، برخی تاکسیها ممکن است در محدوده تعیینشده فعالیت نکنند و سازمان تاکسیرانی نیز نتواند بهطور مؤثر بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.
مالکی اشاره کرد که از مجموع 80 هزار تاکسی در پایتخت، تنها 64 هزار تاکسی کارنامه فعال دارند، که نشان میدهد باقی تاکسیها به دلایل مختلف فعالیت نمیکنند.
وی افزود: پرداخت کرایه همچنان بهصورت نقدی انجام میشود، که این مسئله مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده است. این عوامل شهرداری تهران را به فکر راهاندازی بستری هوشمند واداشت که هم امکان پایش تاکسیها را فراهم کند و هم به مردم اجازه دهد خدمات را بهصورت آنلاین دریافت کنند.
مالکی اعلام کرد که بهزودی پلتفرم هوشمندی رونمایی خواهد شد که با راهاندازی آن، امکان رصد دقیق پیمایش و خدماترسانی تاکسیرانها فراهم میشود.
محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به پیشرفتهای انجام شده در طراحی پلتفرم هوشمند تاکسیرانی، اعلام کرد که اقدامات اولیه این پروژه به پایان رسیده و بهزودی از طرح اولیه آن رونمایی خواهد شد.
وی افزود که این پلتفرم به دلیل جدید بودن ممکن است باگهایی نرمافزاری داشته باشد، اما شرکتی که خدمات توسعهای را ارائه میدهد، در حال برطرف کردن آنها است.
هرمزی تصریح کرد که با راهاندازی این پلتفرم، پیمایش و خدماترسانی تاکسیرانها بهطور دقیق رصد خواهد شد و این پلتفرم در ابتدا روی 100 دستگاه تاکسی نصب میشود.
وی بیان کرد که این سامانه بر اساس سیستم موقعیتیابی خودرو (AVL) طراحی شده است و بهوسیله آن نرخ کرایهها بهطور دقیق کنترل میشود. این امر به ویژه برای تاکسیهای گردشی مؤثر خواهد بود، زیرا دیگر امکان دریافت کرایهای بیش از نرخ مصوب شورای شهر برای رانندگان وجود نخواهد داشت. همچنین شهروندان میتوانند به راحتی کرایه خود را از طریق اسکن کد QR پرداخت کنند.
به گزارش تسنیم، هرچند ممکن است راهاندازی کامل این پلتفرم با تأخیری دوماهه مواجه شود، اما با توجه به سالها برنامهریزی و تلاش برای طراحی چنین سیستمی، امید میرود که در آینده نزدیک این پروژه نهایی شود. شهرداری تهران با اجرای این پلتفرم هوشمند میتواند بر مشکلاتی مانند دریافت کرایههای غیرمجاز و نظارت ناکافی بر عملکرد تاکسیرانها فائق آید و شهروندان شاهد بهبود چشمگیری در خدماترسانی و کاهش تخلفات در سیستم تاکسیرانی خواهند بود.